حضرت عیسای مسیح-عیسی روح الله-عیسی

عکاس-حسام الدین شفیعیان

در انجیل ی )10 :14» )ت آمده اس من شبان نیکو هستم و خاصان خود را میشناسم و جـان خـود را در راه گوسفندان خود می در انجیل متّی ». دهم )24:15 ، )از عیسـی مسـیح نقـل شـده اسـت: فرسـتاده « نشدهام مگر به جهت گوسفندان گمشد ، »خاندان اسرائیلة در این سنخ بازنمایی که در قدیمی، گـور ترین دخمههای مسیحی نیز قابل مشاهده است، مسیح همچون جـوان آراسـته ای بـا صـورتی بـدون ریـش و موهای کوتاه یا بلندی ترسیم میشود که گاه طومـاری از کتـاب مقـدس و گـاه عصـای چوپانـان را در دست دارد. مسیح در این تصویر، با گوسفندان احاطه شده و یـا گوسـفند ها را بـر شـانه حمـل مـی کنـد )75 ،ص 1387)نصری،

 نماد شناخته است. یک صلیب ساده، بـه تنهـایی نمـاد مسـیح و تمـام رنـج هـا و مصائب او به رود شمار می )1384 ،طلب (نوروزی . نخستین صلیب عیسوی، رهـو ـ طغرای چـی (rho-Chi( ،این علامت بود. تلفیقی است از حروف یونانی چی ( chi (و رهو (Rho (که مختصر شـده عنـوان مسـیح است (228. p, 1966-1965, Costello (اولین ،این حروف. بار توسط قسطنطین بر روی یک علامت نظـامی نام لاباروم به (labarum (به کار رفته است. این علامت، عنوان به صورت اختصـاری نـام مسـیح، در سـده چهارم یا احتمالاً پیش از آن، هنگامی که به عیسویان برای نخستین بار اجازه داده شـد کـه در امپرا وری تـ روم، به آزادی مراسم دینی خود را به پا دارند، به تدریج بر روی قبرها و سایر مصنوعات بـه نمـاد ۀ منزلـ دین مسیحی و نیز خود مسیح به کار گرفته شد )15 ،ص 1380)هال،

ماهی نماد تثلیث بهشمار میرود. در سنت عبری، ماهی نمادی از م منین بنیؤ اسرائیل بود. مطابق روایـت عهد جدید عیسی ایشان را گفت: «از عقب من آیید که شما را صیاد گردانم» )19:4متی؛ 17:1)مرقس . عیسی مسیح در انجیل یوحنّا )15 :1ـ2 ، )خود را در نماد تاک معرفی می : «کند من تاک حقیقـی هسـتم و شما شاخها. آنکه در من میماند و من در او، میوه بسیار می ؛ آورد زیرا که جدا از من هـیچ نمـی توانیـد کرد. اگر کسی در من نماند، مثل شاخه بیرون انداخته میشود و میخشکد و آنهـا را جمـع کـرده و در آتش میاندازند و سوخته می در شمایل». شود »تـاک «نگاری، اغلب بـه شـکل درخـت زنـدگی تصـویر شود.می ساختمان کلیسا را نیز نمادی از پیکر مسیح دانستهاند. با استناد به این گزارش کتـاب مقـدس عیسـی این معبد را « مسیح گفت: ویران کنید و من آن را در سه روز بر پا خواهم کرد. یهودیـان گفتنـد سـاختن 46این معبد سال به درازا کشیده است، تو چگونه آن را در سه روز بنا میتـوانی کـرد؟ امـا معبـدی کـه عیسی از آن سخن میگفت، پیکر خودش » بود )2 :19ـ20)یوحنّا . محققان در آیینهای کلیسایی نقش کلیسایۀ جامع را با تصویر سـر . کننـد قیاس می »مسیح مصلوب« مصلوب با محل خروج پشت کلیسا، که جهتش رو به قبله یا شرق است، مطابقـت دارد. دو بـازویش در امتداد بازوی کلیسا دراز شدهاند و بالا تنه و سـاقه اش در شبسـتان یـا نـاو کلیسـا آرمیـده انـد. قلـبش در جایگاه محراب اعظم قرار گرفته است. اینجا انسان خدا،ـ که در بنـای قدسـی حلـول کـرده، قربـانی ای است که آسمان را با زمین آشتی می دهد (بورکهارت، )67ــ 65 ،ص 1381 . چهار بخش درونـی کلیسـا، نمـاد چهار جهت اصلی هستند. درون کلیسا عالم است. محراب، که در طرف شرق قرار دارد، بهشـت اسـت. در باشکوهی که به محراب باز میشود، همچون در بهشـت تلقـی شـده اسـت. در هفتـ پـاک در عیـد ۀ بزرگی که به محراب گشوده شود،می در خلال عبادت نماز کامل باز میماند؛ معنای این رسم در قـوانین شرعی عید پاک به « روشنی بیان شده مسیح از قبر برخاست و درهای بهشت را به روی ما گشـو » د (الیـاده، . 1375 ص، 46(

کی از معانی رمزی صلیب در سنت »درخت میانی«به نام های مختلف، خوانـده شـده اسـت. ایـن ،درخت یکی از چندین رمز ،است. بنابراین »محور عالم« در اینجا بیشتر خط عمودی صلیب کـه نمـودار باید مورد ،این محور است نظر باشد. این درخت ، در مرکز عالم ایستاده است. صلیب عیسی تمثـیلاً بـا درخت زندگانی یکی دانسته شده است )64ـ97ـ98 ص ،1374)گنون، عنـوان به. نمـاد عیسـوی، درخـت و صلیب از طریق یک افسانۀ قرون وسطایی به هم مربوط ؛ اند زیـرا چـوب درخـت دانـش بـرای سـاختن صلیب به کار رفت و عیسی بدان وسیله گناه نخستین را بخشید )287 ،ص 1380)هال، . علاوه بر این، تـاج خار (Thorns Of Crown (مسیح، که به اجبار روی سر او گذاشته شد، نماد مصـلوب شـدن مسـیح اسـت (بروس میت فورد، )22 ،ص 1388 ، نمادهای چهارگانۀ مبشرین انجیل نیز کـه از کتـاب حزقیـال نبـی گرفتـه توصیف شده گونهاین شده است، اند: متی: مرد جوان بالدار، مرقس: شیر، لوقـا: گـاو نـر، یوحنّـا: عقـاب . (Carter, 2006, p. 152) »برّه« مربوط به عید فصح، که در آغاز یک هدیۀ قربانی یهـودی بـود، بعـدها بـرای نمـادین سـاختن عیسی به کار رفت. »برّه« تجسم فیض و رحمت است و اشاره بـه مسـیح دارد (33. p, 1986, Hussey (در . هنر اولیه مسیحی، حواریون را به صورت دوازده گوسفند نشان میدهند کـه در »دبـرّه خداونـ « پیرامـون اند. بعحلقه زده دها، هریک از آن افراد، بشـر دارای نشـان ویـژه بـه صـورت گوسـفندی شـدند. منظـره پرستش برّه از کتاب مکاشفات یوحنّا گرفته شده است . )29:1 )برّه غالباً با هاله صلیبی شـکل نشـان داده میشود و علامت یحیای تعمید است. عیسی دهنده  در تمثیلا ت دوره رنسانس، همـراه بـا بـی گنـاهی، شکیبایی، فروتنی و سایر فضایل تجسم یافته است )34 ،ص1380)هال، . عیسی مسیح در نقش کبوتر، از دیگر نمادهای صدر مسیحیت بود که به مراسم تعمید اشـاره داشـت. به آیه ،این نماد ای از انجیل متّی( « ) اشاره دارد:16:3 اما عیسی چون تعمید یا ،فت فـوراً از آب برآمـد کـه در آن هنگام آسمان بر وی گشوده شد و روح خدا را دید که مثل کبوتری نزول کـرده بـر وی مـی ». آیـد کبوتر نماد اسرائیل نیز بود و ازآنجا که در میان آن قوم، کبوتر سفید عنوان به مظهر پاکی تلقی مـی شـد، آن را به معابد هدیه میدادند. کبوتر در جهان یو ـ نانی رومـی نیـز از نشـانه هـای زئـوس بـود ، 1380)کـوپر، )278ص »کبوتر سفید« همچنین. ، نماینده روح آزادشده از زنـدان حیـات ایـن جهـانی اسـت کـه از میـان خاکسترهای مرگ بر خیزدمی )704 ،ص1366)دورانت، . نماد قدیمی ماهی نیز در مورد مسیح به کار برده میشـود. بـر روی نقاشـی هـای گـوری عیسـویان، مسیح به صورت ماهی نمودار شده است. همچنین ماهی ، یک نماد کهـن بـرای غسـل تعمیـد بـود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد